Sunday 31 January 2010

Locatie: Muntii Bucegi
Participanti: Mihai, Corina, Rudi
Poze: http://picasaweb.google.com/nagy.rudolf.sandor/

Rapa Mare din Peretele nordic al Morarului, Valea Coltilor urmat de Hornul Coamei, Albisoara Gemenele. Acestea erau alternativele pentru we. Castigator a fost Albisoara, colegi de tura aveau sa fie Mihai si Corina.

Drumul de apropiere arata diferit ca saptamana trecuta. Zapada pulver s-a tasat iar pamantul este acoperit de numai 10-15cm de zapada. Nu ai zice ca este sfarsit de ianuarie. Noi mergem insa catre o vale unde lucrurile vor sta altfel. Inainte de a ajunge "La Verdeata" inspectam primele albisoare si ne dam seama cat de aproape am trecut de iesirea din Albisoare Turnurilor in tura "prelungita" de pe Picatura. La Verdeata pauza de alimentare si echipare: ham, coltari, casca si scoatem pioletii.

Incepem urcusul pe firul Vaii Albe, la al doilea con de scurgere (de avalanse) facem stanga si intram pe firul albisoarei. Zapada este partial inghetata dar inaintam cu spor folosind coltarii. Un aspect interesant este scurgerea continua a unui siroi de zapada. Am mai intalnit fenomenul acum 1 an pe Rapa Zapezii. Cat timp curge continuu fara modificari de debit estimam ca suntem in siguranta si ne continuam ascensiunea pe vale. Panta albisoarei incepe sa creasca, profilul vaii se transforma in canion. Trecem cu succes cele 2 saritori care au ramas partial acoperite si vedem finalul vaii.

Scurta pauza si ne avantam in ultima portiune. Aici zapada este diferita, in multe locuri innotam efectiv in zapada. Tinem insa marginea vaii, inaintand langa stanca ca sa reducem riscul de a dizloca zapada. Inainte de a iesi in creasta vedem un alt fir de albisoare. Estimam ca este Albisoara Crucii si hotaram sa trecem pe acel fir. Aici avem surpriza de 2 pasaje delicate de stanca si o iesire peste o cornisa. In final suntem pe creasta unde ne ia in primire vantul si ceata. Dupa 100m suntem nevoiti sa scoatem GPS-ul si sa ne orientam cu el. In scurt timp prindem un marcaj pe stalpi si hotaram sa-l urmam, aruncand un ochi si pe GPS din cand in cand. Concluzionam ca marcajul va duce catre Omu si nu catre Babele, destinatia noastra asa ca deviem de la marcajul de pe stalp. Avem parte de senzatia de white-out, vizibilitate sub 20m, cu greu i-si da seama omul daca urca sau coboara. Traiasca GPS-ul. Intr-un final intram pe marcajul corect si ajungem la cab Babele.

Alegem Babele pt ca se poate manca ceva cald insa atmosfere este rece la fel ca si camera in care suntem cazati. Duminica alegem PiatraArsa-JepiiMari ca traseu de retragere de pe platou. Afara aceeasi vizibilitare f limitata. Scoatem GPS-ul si urmam linia cea mai scurta catre PiatraArsa. Ajunsi in fata padurii (300m de cabana) de jnepeni luam decizia sa urmam liziera si un scurt timp si putin innot in zapada ajungem la cabana. Coborarea pe Jepii Mari decurge fara probleme cu exceptia unor scurgeri de zapada umeda (la Busteni erau +4 grade).

A fost o tura f frumoasa, Albisoara mi-a placut mult si GPS-ul si-a aratat valoarea. O remarca as avea: se pare ca iar am gresit albisoara :). Am facut Albisoara Crucii si nu Albisoara Gemene. Cele 2 au aceeasi intrare iar Gemenele este firul din stanga. Firul Gemenelor se vede daca se urca conul de scurgere din partea superioara (amonte), altfel risti sa nu-l observi (cazul nostru). Sper sa revenim si sa facem si aceasta "restanta".

Panorama Valea Alba:

Sub cascada "Gemene":

Mihai in actiune:

2 comments:

Silvique_ms said...

Foarte misto! ;)

Anonymous said...

Felicitari pentru tura!
Sa incercati Albisoara Gemenelor vara. Este una din cele mai frumoase vai de abrupt din Bucegi.